Technikai rovat

Kerékösszetartás, kerékdőlés beállítása 2010. 09. 22.

Hogyan ellenőrizhetjük, illetve hogyan állíthatjuk be gokartunkon a kerékösszetartást és a kerékdőlést: kezdjük azzal, hogy levesszük az első kerekeket és fölrakjuk a kerékösszetartás ellenőrző tárcsákat (a gokart bazárban megrendelhető) a kerékagyra, vagy ha olyan gokartunk van, amelyiken nincs kerékagy, a tengelycsonkra (ezt ellenőrizzük le még a tárcsák vásárlása előtt).

Rögzítsük a tárcsákat stabilan, a szereléshez használjuk mindhárom anyát és győződjünk meg róla, hogy a tárcsák tényleg merőlegesen legyenek a tengelycsonkra. Győződjünk meg róla, hogy a tengelycsonkok excentrikus anyái megfelelő helyzetben álljanak és szimmetrikusak legyenek: előfordulhat, hogy az excentrikus anyákon nem szerepel jobb és baloldalra vonatkozó jelzés, ez könnyen megtévesztő lehet és előfordulhat, hogy nem szimmetrikus a két oldal (1. és 2. fotó).

Fotó 1Fotó 2

Két csavarkulcs segítségével lazítsuk meg a kormányösszekötő csukló mind a négy ellencsavarját figyelve a forgatás irányára: minden kormányösszekötőn van egy jobbmenetes és egy balmenetes csukló. A művelet során próbáljuk meg elkerülni, hogy a csuklót túl erősen rögzítsük a tengelycsonkra, mert helyrehozhatatlanul tönkre tehetjük. Ha azt akarjuk, hogy erősen álljon, használjunk egy 10-es kulcsot a menet és a gömb közé bebújtatva (3. fotó).

Fotó 3

Fordítsuk el a kormányt addig a pontig, ahol a kormány elfordítása maximális, ellenőrizzük le a távolságot a tárcsa „elülső” része és a váz egy fix pontja között, majd ismételjük meg a mérést a másik oldalon is. Ha különböző értékeket kapunk, tekerjünk a kormányösszekötőn. Addig ismételjük meg a mérést, míg nem lesz teljesen szimmetrikus (4. fotó).

Fotó 4

Most már biztosak lehetünk benne, hogy a jobb és bal oldali kerékösszetartás azonos.

Ezután rögzítsük a kormányt középen, ehhez használhatunk egy gumipókot. Akasszuk be a kormánykerék küllőibe és rögzítsük az ülés háttámlájához (5. fotó).

Fotó 5

Mérjük meg a távolságot a tárcsák alsó és felső részei között: a két mérés közötti különbség lesz a kerékdőlés értéke, ami a norma szerint „kevésbé nyitott” (6. és 7. fotó).

Fotó 6Fotó 7

Ha ez az érték nem esik egybe a váz gyártója által megadott értékekkel állítsuk be az excentrikus anyát (a jobb és baloldalon mindig egyformán) addig, amíg megkapjuk ezeket az értékeket. Ahhoz, hogy könnyen el tudjuk fordítani az excentrikus anyát, elengedhetetlen, hogy meglazítsuk egy kicsit a tengelycsonk alsó csavarját (8. fotó).

Fotó 8

Miután elvégeztük a beállítást, húzzuk meg a csavarokat úgy, hogy közben egy imbusz kulccsal tartsuk meg a csuklókat (és vele együtt az excentrikus anyákat). Ezután mérjük meg a tárcsák első és hátsó részei közötti távolságot (mindig ugyanúgy végezzük el a mérést és ügyeljünk arra, hogy ne úgy mérjük, hogy egyszer a tárcsa külső feléhez, másszor pedig a belső feléhez viszonyítsunk…, egy barátunk segítsége gyakran egyszerűsítheti és felgyorsíthatja a mérés menetét) (9. és 10. fotó).

Fotó 9Fotó 10

A kerékösszetartás értéke a norma szerint negatív előjelű (tehát jobban fedné a valóságot, ha széttartásról beszélnénk), a kerékdőlés pedig típusról típusra változik, ezért mindkét kormányösszekötőt azonos módon, a gyártó által előírt értékre állítsuk.

Húzzuk meg a csuklók ellenanyáit, ügyelve arra, hogy a kormányösszekötőket ne hagyjuk elfordulni (különben az eddig elvégzett munkánk kárba vész) és hogy a rögzített csuklók ne feszüljenek se a kormányszárhoz se a tengelyhez, ami a tengelycsonkhoz rögzíti: gyakorlatilag a kormányösszekötők bizonyos fokú szabadságot és rezgőképességet kell, hogy élvezzenek a tengelyükhöz képest.

Ezután távolítsuk el a gumipókot, és ellenőrizzük újra, hogy a jobb és baloldal között van-e szimmetria. Ha nincs, meg kell ismételni a beállítás minden egyes fázisát. Ha nincs szimmetria, nyilvánvalóan nem azonos módon végeztük a jobb és baloldali kormányösszekötő beállítását.

Vissza
Bejelentkezés | Regisztráció


Regisztráció
Elfelejtette jelszavát?
Hírlevél




Partnerek