Technikai rovat

A gokart felépítése és annak alkatrészei II. 2011. 03. 3.

II. fejezet: Első futómű

A következő fő egység, amit bemutatok az, az első futómű és annak alkatrészei.

Megnézzük, hogyan is néz ki, milyen szerepet tölt be, milyen alkatrészekből áll, és ezek hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

 

Anyagát tekintve, igen erős acél ötvözet, melynek felülete a vázhoz hasonlóan szintén kapott egy bevonatot.

Ez többnyire krómozás, de több gyártó cég valamilyen színnel látja el. Ez szintén porfestéssel, szinterezéssel, esetleg olcsóbb kivitelnél, egyszerű festékfelhordással jár.

Ha az első futóműről beszélünk, akkor ez több alkatrész egységes működését jelenti, ami a gokartunk futásáért,és irányításáért felelős. Ezekből az alkatrészekből járunk körbe néhányat.

Kezdeném is az egyik legfontosabb elemmel,a felfüggesztéssel Erre az elemre kerül fel a kerék, ehhez csatlakozik a kormányösszekötő rúd, illetve ez csatlakozik a gokart vázhoz.

A felfüggesztés lehet fix és állítható kivitelű. A 30-s képen a fix, míg a 28-s képen az állítható változat látható.

tengelycsonktengelycsonk

A két felfüggesztésen kívül van még egy harmadik fajta, mely abban tér el első két testvérétől, hogy itt, helyet kapott az első féknyereg konzolja is.

tengelycsonk

A felfüggesztés pontos és használható felépítéshez, és annak használhatóságához, még szükséges egy-két elengedhetetlen alkatrész.

Ezek a következők, melyek jól láthatóak az alábbi ábrán.

Ha követjük a rajzot, nem lehet baj az összeszereléssel.

tengelycsonk

15-ös. Anya (önzárós, a kerékagy rögzítéséhez)

16-os. Alátét (a felni és az anya közé)

22-es. Távtartó,és nyomtáv állító 4mm-es. (kerékagy rögzítéséhez)

23-as. Távtartó,és nyomtáv állító 8mm-es. (kerékagy rögzítéséhez)

11-es. Felfüggesztés tengely (ezzel rögzítjük a vázhoz a felfüggesztést)

26-os. Rögzítő csavar (excenter rögzítéséhez)

4-es. Excenter (felfüggesztés dőlés szögét állíthatjuk)

8-as. Felfüggesztés csapágya (alsó és felső)

19-es. Távtartó Persely (a két csapágy közt)

17-es. Alátét (csapágyhoz) „speciális”

21-es. Alátét (Excenter és a csapágy alátét közé, illetve a felfüggesztést tartó csavarnak)

14-es. Anya (önzárós, a felfüggesztés rögzítéséhez) „alulra”

 

Kiemelve egy alkatrészt, az excentert, melyből több fajta is van.

excenter

4-es. 4 pontban állítható

5-ös. 2 pontban állítható

6-os. 1 pontban állítható

7-es. nem állítható

Ezzel készen van a komplett felfüggesztésünk.

A továbbiakban jöhet a kormány elemeinek alkatrészei.

A felfüggesztéshez kapcsolódik a kormány összekötő rúd egy gömbfej segítségével, aminek a másik fele, pedig a kormány szárra csatlakozik, illetve a kerékagy, mely a felfüggesztés hosszabb, menettel ellátott oldalán foglal helyet.

kormányösszekötőkormányösszekötő gömbfej

kerékagykerékagy

1-es. Kormányösszekötő rúd.

3-as. Kormányösszekötő gömbfej.

03,04-es.”első” Kerékagy

 

A kormányrudak is több változatban készülnek, ezzel is igazodva a szélesebb felhasználhatósághoz.

Ennek anyaga szintén a felfüggesztéssel megegyező acél ötvözet, a bevonatát tekintve króm,vagy festett.

A három kormányrúd között a különbség a következő. Az 1-es rúdnál a gömbfej csavarral ellátott, így azzal lehet rögzíteni rúdhoz. A 2-es és 3-as rúd, pedig lyukas gömbfejnek ad helyet, melyet egy átmenő csavarral lehet rögzíteni a szerkezethez.

kormányszárkormányszár

Tovább haladva a kormánykerék felé, a szükséges alkatrész, pedig maga a kormánykerék agy, illetve a váz és a kormányrúd központosításához használt tartó elem. Ezek a kormányrúd felső helyén találhatóak.

A lenti képen található tartó elem (6-os), biztosítja a kormányrúd pontos beállítását, helyes pozícióját.

A 19, 11, 20-as kép a kormánykerék agy. Ezekből, is mint a többi alkatrészből, több fajta kapható. Anyaguk műanyag, alumínium, vagy valamilyen különleges ötvözet esetleg titán. Felületük a műanyagoknál, anyagában színezett, az alumíniumnál vagy az ötvözeteknél pedig, eloxált.

kormányszár tartó

kormányszár tartó

Mint ahogyan azt a fentiekben említettem, több fajta kapható belőlük. A különbség közöttük, hogy mindegyik más szögben döntött, így mindenki megtalálja a kezének megfelelőt, mellyel könnyen beállítható a kényelmes pozíció.

Legvégül a kormánykerékre térnék ki, melynél forma és színvilágában csak a fantázia szab határt. Óriási választékban kaphatóak, melyek közül mindenki megtalálja a magának ítélt legjobbat.

Lássunk pár remekművet.

kormánykormánykormány

De, hogyan is néz ki az eddigiekben összefoglalt kormányszerkezetünk összeszerelve, azt a következő képeken láthatjuk.

futóműfutómű

futómű

Befejezés képen remélem sikerült egy kicsit közelebb hozni azon alkatrészek többségét, melyek nélkül nehéz lenne irányítani gépünket a pályán.

Azt gondolom, ha ezek az alkatrészek gondosan össze vannak szerelve és figyelünk működésükre, nem lesz gond bevenni egy vagy több kanyart, esetleg egy jót gokartozni problémák és balesetek nélkül.

Jó gokartozást!

KN

 

Vissza
Bejelentkezés | Regisztráció


Regisztráció
Elfelejtette jelszavát?
Hírlevél




Partnerek